Overzicht activiteiten 1995-2015

2013


Schubert en Strauss Masterclass: 24 t/m 27 september.
Slotconcert: 28 september.





 

Op 23 februari wisten Willem Brons en Alexander Drozdov, in een muisstille Kleine Zaal van het Concertgebouw, het publiek voor zich in te nemen met hun vertolking van respectievelijk de Moments musicaux, de Fantasie in f klein en de Sonate in A groot. Vooral de ontroerende breekbaarheid van Schuberts Fantasie bracht bij de toehoorders een zeer intieme luisterervaring teweeg.
Willem Brons besloot dit bijzondere recital met een toepasselijk toegift: An die Musik. Dit loflied op de muziek geldt als een van de meest geliefde liederen van Schubert.

 

2012



Op zaterdag 22 september vond in het Huis te Linschoten een recital plaats met Henk Neven, bariton en Fernando Riscado Cordas, gitaar. Henk Neven is geen onbekende in de wereld van de liedkunst. Hij beschikt naast een mooie stemkleur over een grote souplesse in stemvoering en weet op een aangrijpende wijze te interpreteren. Zijn begeleider trok onlangs nog de aandacht: menigeen zal zich het optreden herinneren van gitarist Fernando Cordas tijdens het 5 mei-concert op de Amstel. In het Linschoten-programma demonstreerde hij hoe rijk aan klankkleuren de gitaar is. Neven en Cordas stelden daartoe een interessant Schubert-programma samen.

 

2011

Schubert en Mahler Masterclass: 6 t/m 9 april.
Slotconcert: 10 april
Op de Audiopagina van deze site treft u een radioregistratie aan van het slotconcert van deze negende editie.



2010 

Op 22 mei presenteerde de stichting in de Beurs van Berlage een Schubertiade die in het teken stond van de jonge Schubert. Joep Onderdelinden presenteerde een programma van composities op thema’s die Schubert twee of meer keren gebruikt heeft. Dat begon al heel vroeg, nl. in 1812 als Schubert 15 jaar oud is, en het gaf een boeiend beeld hoe hij met zijn thema’s speelde en varieerde. Een keur aan gereputeerde musici nam deel aan dat bijzondere programma waaronder Daria van de Bercken, piano, Hebe Mensinga, viool, Lonneke van Straalen, viool, Richard Wolfe, altviool, Jan Bastiaan Neven, cello en Matthew Midgley, contrabas. De deelname van bariton Henk Neven aan die Schubertiade vormde diens eerste Nederlandse optreden sinds de toekenning van de Nederlandse Muziekprijs. Deze Schubertiade werd door Radio 4 uitgezonden en kunt u beluisteren op de Audiopagina van deze site.


2009

Schubert Masterclass: 25 t/m 28 februari.
Slotconcert: 1 maart.

(op de Audiopagina van deze site treft u een radioregistratie aan van het slotconcert van deze editie)

 

 

2008

De stichting presenteerde op 27 april in de Beurs van Berlage een lenteconcert met drie liedduo’s, met als titel ‘Auf Flügeln des Liedes’.

Presentatrice Aukelien van Hoytema richtte tijdens dit concert de schijnwerpers op voormalige deelnemers van de Schubert Masterclass waaronder de duo's Karin Thyselius, sopraan en Tobias Krampen, piano, Lenneke Ruiten, sopraan en Thom Janssen, piano en André Morsch, bariton en Jeroen Sarphati, piano. Korte interviews met deze musici en een toelichting op de liedteksten maakten deel uit van een bijzonder programma. Lenneke Ruiten en André Morsch excelleerden in een duet; deze toppers van de jonge garde vertolkten Schuberts Mignon und der Harfner, met Thom Janssen aan de vleugel.

 

2007

Op dinsdagavond 9 oktober vond in de Amstelkerk te Amsterdam een bijzonder concert plaats.
Het programma van dat concert bestond uit een reprise van het enige openbare concert dat Schubert zelf realiseerde op 26 maart 1828.
Voor deze Schubertiade had het Ruysdael Kwartet zich omringd met een aantal bijzondere musici waaronder Henk Neven, bariton en Hans Eijsackers, piano. Het programma was identiek aan dat van 1828. De Schubert Stichting steunde dit concert met een bescheiden financiële bijdrage.

 

Schubert Masterclass: 7 t/m 10 februari.
Slotconcert: 11 februari.

(op de Audiopagina van deze site treft u een radioregistratie aan van het slotconcert van deze editie)

Pianotrioserie

Schubert was nog slechts een schooljongen van 15 toen hij in 1812 een sonatedeel in Bes (D28) voor pianotrio schreef. Vreemd genoeg duurde het daarna veertien jaar eer hij zijn beide meesterwerken in dit genre schreef.

De twee volledig voltooide trio’s werden kort na elkaar geschreven, in 1826 en 1827. Het eerste trio in Bes D898, is een van zijn rijpste werken, boordevol prachtige, van lyriek vervulde lange melodieën; een zeer evenwichtige compositie. Het tweede trio in Es D929, is in vergelijking minder zwierig, eerder subtieler, maar ook somberder.
In samenwerking met Stichting Kamermuziek Amsterdam (KAM), realiseerde de stichting een concertserie rond deze trio’s in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. De concerten vonden plaats op 1 februari, 8 maart en 23 april 2007. Ensembles: Trio Parnassus, Osiris Trio en het Escher Trio.
(foto: Escher Trio, fotografie Marco Borggreve)

 

2005

Wereldpremière van Schuberts voltooide symfonie in D-groot D708A

Deze première vond plaats op 5 maart in de Geertekerk te Utrecht en op 12 maart 2005 in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Orkest: Het Orkest o.l.v. Alexander Vakoulsky.
Ter gelegenheid van de herdenking van Schuberts honderdvijftigste sterfdag in 1978, werden een aantal symfonie-schetsen in D-groot door deskundigen uit het stof van de Wiener Stadtbibliothek tevoorschijn gehaald en onderzocht.
Het bleek om drie verschillende symfonie-ontwerpen te gaan, die in de Deutsch-catalogus van Schuberts werken de D-nummers 605, 708A en 936A kregen.
De symfonie-schetsen D 708A dateren vermoedelijk uit het voorjaar van 1821 en hebben de vorm van een particel, d.w.z. dat de grote lijnen genoteerd staan op twee notenbalken, zodat ze eruitzien als een pianocompositie, echter met enkele aanwijzingen voor de instrumentatie. Het geheel vormt een eerste, door de componist haastig neergeschreven en daarom vaak ook moeilijk te ontcijferen “klad”, waarop hij zich later baseert om een volledige orkestpartituur te maken. De schetsen omvatten vier delen die weliswaar niet volledig zijn uitgeschreven, maar wel zover ontwikkeld dat wat er staat min of meer kan worden uitgevoerd. Alleen het scherzo is vrijwel voltooid.
De Duitse componist Gunter Elsholz (1936-2004), die tientallen jaren voornamelijk heeft besteed aan het bestuderen en voltooien van Schuberts onvoltooide instrumentale werken, beëindigde omstreeks 1997 de eerste en enige volledige versie, hetgeen inhoudt, dat hij de onvoltooide delen zelf afmaakte.

 

2004

Schubert Masterclass: 21 t/m 23 oktober.
Slotconcert: 24 oktober.

(op de Audiopagina van deze site treft u een radioregistratie aan van het slotconcert van deze editie)

 

2003

VPRO's 'Vrije Geluiden' in het teken van Schuberts werken 

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Schubert Stichting ontving Vrije Geluiden op 14 december een aantal bijzondere gasten. In de studio waren de zangers Robert Holl en Maarten Koningsberger te gast alsook de pianisten Rudolf Jansen en Klara Würtz en de gitaristen Esther Steenbergen en Olga Franssen.
Bekijk hieronder de volledige uitzending. Dubbelklik op de startknop (links) om de uitzending te starten. Om deze uitzending te kunnen bekijken heeft u de gratis RealPlayer nodig.

 

Open video in externe speler - Bezoek de website van Vrije Geluiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jubileumconcert Schubert Stichting

Op 12 december vierde de stichting haar tienjarig bestaan met een concert in het Bethaniënklooster te Amsterdam.
Onder het eeuwenoude eikenhouten plafond van het vroegere dormitorium bevindt zich nu een mooie concertzaal met een goede akoestiek. Aldaar vertolkten pianist Willem Brons en cellist Nander Cirkel een programma met werken van Schubert voor pianosolo en piano en cello; t.w. het Allegretto in c kleine terts D915, de Sonate in Bes grote terts D960 en de Sonate in a kleine terts ‘Arpeggione’ D821.
Na afloop van het concert vond een feestelijke receptie plaats in het 15de-eeuwse souterrain van het Bethaniënklooster. 

Concertante uitvoering van Schuberts Missen

Als een van de festiviteiten rond het tienjarig bestaan presenteerde de stichting twee concertante uitvoeringen van Schubert's Missen; op 14 juni in de Utrechtse Geertekerk en op 21 juni in de gerestaureerde voormalige rooms-katholieke kerk ‘De Duif’ te Amsterdam.
Programma: Mis in Bes groot, D324 en Mis in As groot, D678. 
Orkest: Het Orkest 
Koor: Zuid-Nederlands Kamerkoor
Dirigent: Marc Versteeg
Solisten: Karin Thyselius, sopraan, Margriet van Reisen, alt-mezzo, 
Robin Tritschler, tenor en Henk Neven, bariton.

Concert met Udo Reinemann, bariton, Christianne Stotijn, alt-mezzo
en Willem Brons, piano

De Schubert Stichting realiseerde op 29 april in de Amsterdamse Bachzaal een programma dat geheel in het teken stond van Schubert. Udo Reinemann, Christianne Stotijn en Willem Brons vertolkten er liederen, duetten en werken voor piano solo.

 

Programma:

Christianne Stotijn alt-mezzo en Willem Brons piano
-Am Strome (Mayrhofer) D539
- Wehmut (Collin) D772
- Der Zwerg (Collin) D771

 

Twee duetten voor alt-mezzo en bariton
Christianne Stotijn, alt-mezzo, Udo Reinemann, bariton en Willem Brons, piano
- Nur wer die Sehnsucht kennt (Goethe) D877/4
- Licht und Liebe (Nachtgesang) (von Collin) D352

 

Uit "Schwanengesang" zes liederen op tekst van Heinrich Heine (1828)
Udo Reinemann, bariton en Willem Brons, piano
- Das Fischermädchen, Am Meer, Die Stadt, Der Doppelgänger, Ihr Bild,
Der Atlas

 

Drei Klavierstücke D 946 (1828)
Willem Brons, piano
- es klein: Allegro assai-andante-allegro assai-andantino-allegro assai
- Es groot: Allegretto
- C groot: Allegro

 

2002

Schuberts vroege strijkkwartetten in het Concertgebouw

In samenwerking met Stichting Kamermuziek Amsterdam (KAM) realiseerde de Schubert Stichting tijdens het seizoen 2002-2003 een serie van zes concerten in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Schuberts vroege strijkkwartetten uit de periode 1811-1813 vormden de opening van de concerten, t.w. nr. 6 in D, D74,
nr. 5 in Bes D68, nr. 7 in D, D94, nr. 10 in Es D87, nr. 4 in C, D46 en nr. 2 in C D32. Ensembles: Raphael Kwartet, Franciscus Kwartet, Van Dingstee Kwartet, Utrecht String Quartet, Camilli Quartet en het Parkanyi Kwartet.

Schubert Masterclass: 24 t/m 26 oktober.
Slotconcert 27 oktober.

(op de Audiopagina van deze site treft u een radioregistratie aan van het slotconcert van deze editie)

 

2001

Lecture-recital met Willem Brons, fortepiano

Op 22 september bespeelde Willem Brons in de Beurs van Berlage andermaal een van zijn favoriete instrumenten uit de werkplaats van Edwin Beunk te Enschede: de Lagrassa fortepiano uit 1815. Programma: Impromptus Op. 142, D935 (1827) nr. 1 in f kleine terts, en de Sonate in A grote terts D959 (1828).

 

Lezing over Schuberts onvoltooid gebleven symfonieën i.s.m.
Leerstoel Muziekwetenschap van de Universiteit van Amsterdam

Op 18 april presenteerde de Schubert Stichting in het P.C. Hoofthuis te Amsterdam een lezing met Prof. Brian Newbould, auteur van ‘Schubert, the Music and the Man’. Newbould is hoogleraar in de muziek aan de Universiteit van Hull en voorzitter van het Schubert Institute (UK). Deze Engelse musicoloog, schrijver en docent geniet internationale bekendheid vanwege zijn werk met betrekking tot Schubert. Van zijn hand verschenen Schubert and de Symphony: a New Perspective (Toccata Press, 1992) en Schubert: the Music and the Man (Gollancz/University of California, 1997).
Nadat het BBC Symphony Orchestra in 1978 tijdens het Cheltenham Festival met succes zijn bewerking van Schuberts schetsen voor een Zevende symfonie ten doop had gehouden, vervaardigde hij een speelbare versie van de "Tiende" symfonie en voltooide hij de Achtste, de "Onvoltooide". Deze bewerkingen zijn in vele landen uitgevoerd en via de radio uitgezonden; ook zijn er diverse opnames van gemaakt, o.a. onder leiding van Neville Marriner en Charles Mackerras. Onlangs bracht Simon Rattle in Wenen tijdens een Europese tournee de Tiende ten gehore.
Brian Newbould schreef vele artikelen over Schubert (maar ook over Brahms, Ravel en Elgar), verzorgde nieuwe uitgaven van bekende werken van Schubert, (zoals de Mis in G en het Magnificat voor Faber) en gaf lezingen over zijn werk in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, de USA, Canada, Brazilië en Chili.
Ook voltooide hij fragmentarisch gebleven kamermuziekwerken van Schubert, waaronder als meest recente het strijktrio D471; dit geschiedde in opdracht van het Leopold String Trio, dat er in november 2000 te Madrid de wereldpremière van gaf, voorafgaand aan een tournee door Groot-Brittannië.
Behalve de bekende "Onvoltooide" symfonie zijn er van Schubert ook nog schetsen of fragmenten van vijf andere symfonieën bewaard gebleven, waaronder één die voorafgaat aan de als "Eerste" bekend staande symfonie in D, en één waar Schubert drie jaren na de "Grote" in C aan begon, in de laatste weken van zijn leven. Deze werken bleven vrijwel onbekend totdat de Engelse musicoloog Brian Newbould zich tot taak stelde, ze geschikt voor uitvoering te maken. Dit hield in: het voltooien van de symfonieën No.7 in E, D.729 en No.10 in D, D.936A, het orkestreren van de pianofragmenten van twee andere werken en het bewerken van het jeugdfragment van "No.0"
Tijdens zijn lezing besprak Professor Newbould deze symfonieën en verduidelijkte hij hoe en waarom hij ze heeft voltooid. De lezing ging gepaard gaan met uitvoerige muzikale illustraties en er lagen kopieën van bronnenmateriaal ter inzage.

 

2000

Huisconcert in samenwerking met Romain d' Ansembourg

Op een steenworp afstand van het gebouw van Felix Meritis, waar Brahms,
Grieg en Saint-Saëns ooit persoonlijk hun muziek ten gehore hebben gebracht, 
woonde Romain, graaf De Marchant et
d' Ansembourg. In zijn woning
realiseerde
de stichting op 23 september een huisconcert dat o.a. toegankelijk was voor de Vrienden van de Schubert Stichting. 
Het Amstel Quartet, bestaande uit Marin Mars, viool, Marie-José Schrijner, viool, Liesbeth Steffens, altviool en Koen Schouten, cello, vertolkte er Schuberts Strijkkwartet nr. 8 in Bes groot D112 (1814) en nr. 13 in a klein D804 (1824) ‘Rosamunde’.

 

Schubert Masterclass: 16 t/m 18 november.
Slotconcert: 19 november.

(op de Audiopagina van deze site treft u een radiorcompilatie aan van deze editie, naast een vertolking van liederen kunt u daar luisteren naar fragmenten van de masterclass en naar interviews met de deelnemers en de docenten)

 

1999

Lecture-recital met Willem Brons, piano

Op 30 januari vertolkte Willem Brons in de Beurs van Berlage twee Schubert sonates. Het recitalgedeelte bestond uit een sonate uit Schuberts middenperiode (Sonate in C gr. t. D840, 1825, Reliquie, onvoltooid) en uit zijn laatste sonate  (Sonate in Bes gr. t. D960, 1828). Twee maanden na de voltooiing van die sonate in Bes groot zou Schubert overlijden. Brons speelde de werken op de hier afgebeelde Lagrassa fortepiano die in 1815 in Italië gebouwd werd volgens de Weense bouwtraditie.


 

1998

"An mein Klavier", Schubertlezing door pianiste Trudelies Leonhardt

Op 26 augustus presenteerde de Schubert Stichting in de concertzaal van Cristofori een lezing met als titel "An mein Klavier". De in Zwitserland woonachtige fortepianiste Trudelies Leonhardt, vertelde over het ontstaan en de ontwikkeling van de fortepiano en illustreerde de klank ervan d.m.v. door haar opgenomen CD's met Schuberts pianofortemuziek. Zij bespeelde voor deze opnames een Weense vleugel uit Schuberts tijd. Het mechaniek van die Weense fortepiano, afgeleid van J.A. Steins “Prellzungen” of Duits mechaniek en dat vanaf 1780 tot omstreeks 1900 in de meeste Weense vleugels te vinden is, onderscheidt zich principieel van het Engelse mechaniek, dat ten grondslag ligt aan het moderne vleugelmechaniek: de hamer wordt niet opgestoten, maar opgewipt. Vergeleken bij de piano’s ten tijde van Mozart zijn die van omstreeks 1820 al aanzienlijk zwaarder van constructie, met dikkere snaren, grotere hamers en een steviger kastconstructie die weerstand moet bieden aan de grotere snaarspanning (van een metalen frame is in Wenen nog geen sprake). Daardoor is de klank voller, ronder en sterker dan die van fortepiano’s uit de Klassieke periode. Vergeleken bij de moderne piano’s klinken ze daarentegen aanzienlijk helderder en intiemer, terwijl de klanksterkte geringer is.

'Auf Flügeln des Windes': concert met The Holland Wind Players

Op 17 april presenteerde de Schubert Stichting in het glazen paviljoen van de Beurs van Berlage een concert met The Holland Wind Players. Solisten: Charlotte Riedijk, sopraan en Daniëlle Dechenne, piano.

Het blaasinstrument was de verbindende schakel tussen de composities van Schubert die destijds klonken. The Holland Wind Players (voorheen Joseph Triebensee Ensemble) bestaat uit een groep hoog gekwalificeerde musici uit de grote Nederlandse orkesten, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest en de orkesten van de omroep.
Esther Misbeek stal die avond de show met haar klarinetsolo in "Der Hirt auf dem Felsen" voor sopraan, klarinet en piano.

Programma:  Sechs Menuette D26;  Auf dem Strom D943; Octet F Dur D72; Trockne Blumen D802 en Der Hirt auf dem Felsen D965. De werken omvatten bijna de gehele periode waarin Schuberts composities ontstonden: de zes menuetten dateren uit 1811 (hij was toen 14 jaar) en Der Hirt auf dem Felsen uit oktober 1828, een maand voor zijn overlijden.

 

Schubert Masterclass: 17 t/m 20 maart.
Slotconcert: 21 maart.

 

 

1997

De herdenking van Schuberts tweehonderdste geboortejaar

Op verzoek van de Schubert Stichting werd er in het Schubertjaar (1997) door de toenmalige 'PTT Post' een postzegel aan Schubert gewijd. De zegel werd ontworpen door de Nederlandse ontwerper Gielijn Escher.

Op de Eerste dag van Uitgifte (5 augustus 1997) werden tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Beurs van Berlage de eerste exemplaren van de Schubertzegel uitgereikt aan pianist Rudolf Jansen.

In dat jubileumjaar verleende de stichting op verzoek van de Internationale Schubert Gesellschaft in Tübingen tevens medewerking aan een onderzoek naar de Schubert-'Rezeption' in Nederland en was zij tevens direct betrokken bij vijf radioprogramma's en drie tv-uitzendingen, waaronder het NOS Journaal.
 

Programma presentatie

Samuel Zünd, bariton en Jeroen Sarphati, piano:

- Liebesbotschaft (Rellstab) 1828 D957

- Heidenröslein (Goethe) 1815 D257

- Der Blumen Schmerz (Maylath) 1821 D731

- Der Blumenbrief (Schreiber) 1818 D622

- Nachtviolen (Mayrhofer) 1822 D752

- Der Musensohn (Goethe) 1822 D764

 

Jeroen Sarphati, piano:

- Impromptu nr. 1 in f klein 1827 D935

 

Sólas Trio (Sonja van Beek, viool, Johan van Iersel, cello en Jeroen   Sarphati, piano):

- Pianotrio in Es groot (Notturno) 1828 D897

 

1996

Schubert Masterclass: 21 t/m 23 november.
Slotconcert: 24 november.

 

Concert annex filmvoorstelling voor Vrienden van de Schubert Stichting

De Schubert Stichting organiseerde voor haar donateurs op 7 juni een bijeenkomst in het Nederlands Filmmuseum aan Vondelpark 3. Het concertgedeelte van die activiteit bestond uit de uitvoering van Schuberts strijkkwartet in Es door het Franciscus Kwartet met als toenmalige bezetting: Diana Morris, viool, Giles Francis, viool, Odile Torenbeek, altviool, en Sebastiaan van Eck, cello.
Na de pauze kon men kijken naar een animatiefilm uit 1935 over Schuberts onvoltooide symfonie en naar de film Quartet van Anton van Munster. Deze film, zonder gesproken woord, begint met beelden van het kappen van tweehonderd jaar-oude bomen. Met op de achtergrond de klanken van Schuberts Rosamunde-kwartet, uitgevoerd door het Orlando Kwartet, krijgt de kijker een indruk van de totstandkoming van strijkinstrumenten. De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel op het fraaie terras van het Filmmuseum.

 

1995

Schubert Masterclass: 19 t/m 21 mei.
Slotconcert: 22 mei.